Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/blogir/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  گل حسن يوسف گل حسن يوسف

گل و گیاه ظرافت

گل حسن يوسف

گل حسن يوسفحسن يوسف با نام علمي Solenostemon scutellarioides در گروه گياهان آپارتماني برگ رنگي و داراي ۱۵۰ گونه است. حسن يوسف براي كاشت در گلدان، باغ و باغچه بسيار مناسب است و چشم انداز بسيار زيبايي به وجود مي‌آورد و درصورتي‌كه زمستان در معرض سرما نباشد به‌صورت چندساله رشد مي‌كند. حسن يوسف‌ها به خاطر زيبايي رنگ برگ‌هايشان هم درون آپارتمان و هم در بيرون در رديف گياهان پرارزش و دوست داشتني قرار مي‌گيرند. وجه تمايز حسن يوسف با بسياري ديگر از گياهان خانگي برگ‌هاي رنگارنگ آن است كه مي‌تواند در بين گياهان ديگر متمايز باشد. جلوه گياه حسن يوسف به برگ‌هاي زيباي آن است؛ بنابراين در داخل خانه بايد در محل روشن نگهداري شود تا برگ‌ها رنگ خود را حفظ كنند. حسن يوسف رنگين كمان ميكس مخلوطي از بهترين و زيباترين رنگ‌ها است. گياه حسن يوسف براي برگ‌هاي زيبايي كه به جاي گل رشد مي‌كنند پرورش داده مي‌شود. حسن يوسف رنگين كمان ميكس براي كاشت در گلدان، باغ و باغچه بسيار مناسب است و چشم انداز بسيار زيبايي به وجود مي‌آورد. گياه حسن يوسف در صورتي كه زمستان در معرض سرما نباشد به‌صورت چندساله رشد مي‌كند.

كاشت

كاشت حسن يوسف از بذر بسيار آسان است و اگر طبق دستورالعمل ذيل مراحل كاشت را انجام دهيد به‌راحتي طي ۲ تا ۳ هفته شاهد جوانه‌زني خواهيد بود. گياه حسن يوسف هم براي كاشت در گلدان و هم براي كاشت در زمين مناسب است. درصورتي‌كه قصد داريد گياه را در خانه نگه‌داري كنيد هر زمان از سال مي‌توانيد اقدام به كاشت نماييد. اگر مي‌خواهيد حسن يوسف را در زمين بكاريد بذرها را ۶ تا ۸ هفته قبل از پايان سرما نشا كنيد و سپس نهال‌ها را بعد از رفع سرما در بهار به زمين انتقال دهيد.

بذر حسن يوسف را روي يك خاك سبك قرار دهيد، سپس آن‌ها را با لايه بسيار نازكي خاك بپوشانيد. تا زمان جوانه‌زني خاك حسن يوسف را مرطوب نگه داريد. دماي مناسب براي جوانه‌زني بذر حسن يوسف ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتي‌گراد است. جوانه‌زني بذر حسن يوسف ۱۲ تا ۲۱ روز طول مي‌كشد. به‌محض اينكه جوانه‌ها ظاهر شدند، گلدان را در يك پنجره آفتابي قرار دهيد. درصورتي‌كه از چراغ رشد استفاده مي‌كنيد، روزانه ۱۲ ساعت بايد روشن باشد. درصورتي‌كه بذرها را در سيني نشا كاشته‌ايد بعد از اينكه گياه دو برگ تشكيل داد، هر نهال را در يك حفره از سيني نشا قرار دهيد يا هر نهال را در يك گلدان بكاريد. ۳ تا ۴ هفته بعد از جوانه‌زني از يك كود كامل طبق دستورالعمل شركت سازنده استفاده كنيد. نهال‌هاي حسن يوسف را بعد از اتمام سرما به زمين منتقل كنيد. قبل از انتقال نهال‌ها به زمين بايد آن‌ها را مقاوم كنيد. به اين صورت كه به مدت يك هفته در يك مكان سايه‌دار قرار دهيد (جايي كه از باد و آفتاب شديد محافظت شود).

اگر شب‌ها سرد باشد نهال‌ها را شب به خانه منتقل كنيد و سپس در روز بيرون از خانه قرار دهيد. بعد از يك هفته يك مكان داراي آفتاب كامل يا سايه-آفتاب براي كاشت نهال حسن يوسف انتخاب كنيد. خاك بايد غني و داراي زهكشي خوب باشد. بهتر است قبل از كاشت خاك را به عمق ۲۰ سانتي‌متر شخم بزنيد. علف‌هاي هرز و سنگ‌ها را از آن بيرون آوريد و خاك را با كودهاي ارگانيك يا كمپوست مخلوط نماييد. يك گودال در زمين حفر كنيد و هر نهال را در آن قرار دهيد به‌گونه‌اي كه ريشه به‌خوبي پوشيده شود. فاصله بين نهال‌هاي حسن يوسف را ۳۰ سانتي‌متر در نظر بگيريد. خاك را به‌طور مرتب مرطوب كنيد. مواظب علف‌هاي هرز باشيد و آن‌ها را كنترل نماييد. براي حفظ رطوبت و جلوگيري از رشد علف‌هاي هرز مي‌توانيد در اطراف نهال‌هاي حسن يوسف مالچ اضافه كنيد. بعد از مشاهده رشد جديد در گياه از يك كود متعادل استفاده نماييد.

هر زمان در گياه گل مشاهده كرديد بلافاصله آن را قطع كنيد، زيرا گياه به‌جاي توليد ريشه قوي‌تر و برگ‌هاي ضخيم، شروع به توليد دانه مي‌كند. درصورتي‌كه قصد داريد گياه حسن يوسف را در گلدان نگه داريد بايد هر نهال را در يك گلدان با قطر و عمق حداقل ۲۵ سانتي‌متر بكاريد. اگر از گلدان‌هاي بزرگ‌تر استفاده مي‌كنيد بين نهال‌ها ۲۰ تا ۳۰ سانتي‌متر فاصله قرار دهيد. از خاك غني با زهكشي خوب براي پر كردن گلدان استفاده كنيد. گلدان را در يك پنجره آفتابي بگذاريد. در طول فصل رشد هر دو هفته يك‌بار به گياه كود مايع متعادل دهيد. از كودهاي آهسته نيز مي‌توانيد استفاده نماييد. خاك را مرطوب نگه داريد ولي از خيس كردن خاك اجتناب كنيد.

شرايط پرورش و نگهداري گل حسن يوسف در منزل و آپارتمان

نحوه آبياري حسن يوسف: بستر كاشت حسن يوسف بايد مرطوب نگه‌داشته شود كه البته اين به معني خيس و غرقاب شدن خاك نيست. گياهان جوان در برابر خشكي كشيدن حساس‌تر از گياهان بالغ هستند. بهتر است قبل از آبياري سطح خاك را بررسي كنيد و اگر سطح خاك رطوبت خود را تا حدودي از دست داده بود گياه را آب دهيد. در طي زمستان از آبياري گياه كم كنيد اما مراقب خشكي نكشيدن گياه باشيد.

غبار پاشي و رطوبت حسن يوسف: در روزهاي گرم رطوبت مكان نگهداري حسن يوسف را افزايش دهيد و بهتر است كه اين كار را با روش زيرگلداني و سنگريزه انجام دهيد تا در اثر غبارپاشي و مرطوب شدن برگسار، بيماري‌هاي قارچي شيوع نيابد. دليل ديگر اين است كه اگر در زمان غبارپاشي از آب‌هاي با املاح و همچنين سرد استفاده كنيد احتمال ظهور لكه‌هاي سفيدرنگ بر روي برگ‌ها وجود دارد؛ بنابراين براي افزايش رطوبت هواي اطراف گياه بدين‌صورت عمل كنيد كه ابتدا يك زيرگلداني را كه بزرگ‌تر از زيرگلداني گياه است تهيه كنيد و داخل آن را تا لبه آن سنگريزه‌هاي درشت بريزيد. سپس زيرگلداني را تا نيمه ارتفاع ديواره آن آب بريزيد و گلدان حاوي گياه را بر روي سنگريزه‌ها قرار دهيد. مراقب باشيد تا ته گلدان حاوي گياه با آب موجود در زيرگلداني دوم، تماس نداشته باشد. گرماي محيط آب داخل زيرگلداني دوم را به‌تدريج تبخير كرده و رطوبت موردنياز برگسار گياه را فراهم مي‌كند.

نور مناسب حسن يوسف: نور مناسب حسن يوسف مي‌تواند مكان‌هاي نيمه سايه باشد و در چنين شرايطي رشد رويشي خوبي خواهد داشت. در چنين مكاني آفتاب صبح نسبت به آفتاب بعدازظهر ارجحيت دارد. اگر مكان نگهداري بيش‌ازاندازه سايه و تاريك باشد از ميزان رشد گياه و همچنين درخشندگي رنگ‌هاي اين گياه كم مي‌شود، برگ‌ها كم‌رنگ مي‌شوند و يا حتي تغيير رنگ مي‌دهند و ساقه‌ها نيز بلند و ضعيف شده و فاصله بين برگ‌ها نيز زياد مي‌شود. اگر به آبياري و همچنين حفظ رطوبت برگسار توجه شود مي‌توان در مكان‌هاي آفتاب‌گير هم اين گياه را نگهداري كرد اما رنگ برگسار آن گياه با زماني كه در مكان سايه و نيم‌سايه نگهداري شود متفاوت خواهد بود. اشعه مستقيم آفتاب در روزهاي گرم موجب سوختن و قهوه‌اي شدن برگ‌ها خواهد شد. همچنين براي رشد يكنواخت برگسار و عدم انحراف آنان به‌سوي نور هرچند وقت يك‌بار گلدان را ۱۸۰ درجه بچرخانيد.

دما مناسب براي حسن يوسف: دماي نگهداري گل حسن يوسف براي روز ۲۹- ۲۳ درجه سانتي‌گراد است و دماي مناسب شبانه براي اين گياه ۲۱ – ۲۰ است. البته دماي گل حسن يوسف اگر از ۲۴ درجه بالاتر برود بايد به تأمين رطوبت هواي مكان نگهداري گياه نيز توجه كرد. دماي زياد و خشكي هوا موجب چروكيدگي و خشكيدگي برگسار و در نهايت مرگ گياه مي‌شود. سرماي هوا در طي شب موجب زرد شدن برگ‌ها و يا اصولاً كم‌رنگ شدن رنگ برگ‌ها خواهد شد. در طي زمستان بهترين دما براي حسن يوسف ۲۰-۱۵ درجه سانتي‌گراد است و البته اين گياه تا ۱۰ درجه سانتي‌گراد را نيز مي‌تواند تحمل كند اما دما در ۴ درجه سانتي‌گراد موجب از بين رفتن گياه مي‌شود. با فرارسيدن بهار زماني گلدان را به محيط بيرون از خانه منتقل كنيد كه دماي هوا به بيش از ۱۵ درجه افزايش يافته باشد.

خاك مناسب گلدان حسن يوسف: خاك حسن يوسف بايد زهكشي مناسبي داشته و مرطوب باشد. از جمله تركيبات بستر خاك حسن يوسف مي‌توان به يك قسمت پيت، ۳ قسمت خاك معمولي باغچه، ۲ قسمت پوسته پوسيده درختان، يك قسمت خاك‌برگ و يا مخلوطي از خاك معمولي باغچه، خاك‌برگ و ماسه اشاره كرد. حسن يوسف به خاكي با كمي قليايت نياز دارد بنابراين كاربرد آب‌هاي املاح دار اشكالي ايجاد نمي‌كند و معمولاً از موادي همانند پيت موس كه منجر به اسيدي شدن خاك مي‌شوند براي تركيب بستر كاشت اين گياه استفاده نمي‌شود.

كود مناسب براي حسن يوسف: در طي فصل رشد بهار و تابستان مي‌توان از كودهاي محلول مخصوص گياهان آپارتماني البته با نصف غلظت معمول، براي غذادهي اين گياه استفاده كرد. استفاده از كودهايي با ميزان نيتروژن زياد موجب آبكي شدن و عدم استحكام ساقه‌ها مي‌شود و برگ‌ها نيز بدرنگ خواهند شد.

روش هرس گل حسن يوسف: براي آنكه گياه به شكل بوته رشد كند مي‌توان از ساقه‌هاي مركزي گياه در حدود ۱۵-۱۰ سانتيمتر باقي گذاشت و بقيه را قطع كرد تا رشد جوانه‌هاي جانبي تحريك شود. البته شاخه را از نزديكي سطح خاك هم مي‌توانيد قطع كنيد و مشكلي براي رشد بعدي اين شاخه ايجاد نمي‌شود. عمل كوتاه كردن شاخه‌هاي حسن يوسف عملي اجتناب‌ناپذير است در غير اين صورت شاخسار بيش‌ازاندازه بلند و علفي خواهند شد و بخصوص در گياهاني كه اصطلاحات پير شده‌اند موجب بدشكلي گياه خواهد شد. براي حفظ قدرت رويش گياه زماني كه ساقه‌هاي گل شكل گرفتند مي‌توان آنان را جدا كرد.

دليل ريختن برگ حسن يوسف: يكي از شايع‌ترين آفات حسن يوسف شپشك آردآلود است كه معمولاً در برگ ساقه و زاويه بين برگ و ساقه مستقر مي‌شود و از شيره گياهي تغذيه كرده و موجب زردي، بدشكلي، پژمردگي و دليل ريزش برگ حسن يوسف است.

علت زرد شدن برگ‌هاي حسن يوسف: اگر برگ‌هاي پاييني و پير هستند كه به‌نوبت زرد شده و مي‌ريزند كه روندي كاملاً طبيعي است، (زيرا با رشد گياه و درصورتي‌كه مواد غذايي به‌طور مرتب به گياه نرسد. مواد لازم از برگ‌هاي پير به برگ‌هاي جوان منتقل مي‌شوند و برگ‌هاي پير به‌مرور زرد شده و ريزش مي‌كنند. براي به تأخير انداختن روند ريزش برگ‌هاي كهنه مي‌بايست از تغذيه كامل گياه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌هاي ديگر رفت) اما اگر چند برگ با همديگر به اين عارضه مبتلا مي‌شوند احتمال افراط در آبياري و برعكس خشكي ديدن گياه فراوان هست.

بهترين روش تعيين زمان مناسب براي آبياري اين است كه سطح خاك را به اندازه ۲-۳ سانتي­متر كنار بزنيد و خشكي را بررسي نماييد. با انگشت خاك را لمس كنيد درصورتي‌كه خاك به دست شما نچسبد شروع به آب دادن كنيد. سوراخ‌هاي زهكش ته گلدان را كنترل و از باز بودن سوراخ‌هاي انتهايي گلدان و خروج آب اضافي از گلدان مطمئن شويد. از جمع شدن آب در زيرگلداني جلوگيري كنيد و يا داخل زيرگلداني (بين گلدان و زيرگلداني) يك لايه سنگريزه قرار دهيد به‌نحوي‌كه خاك گلدان در تماس مستقيم با آب قرار نگيرد. اين كار در جلوگيري از باتلاقي شدن خاك مؤثر است.

آفت گل حسن يوسف: رطوبت بيش از اندازه خاك و همچنين سرد بودن هوا در طي ماه‌هاي سرد يكي از دلايل شيوع بيماري‌هاي قارچي و پوسيدن ساقه‌هاي اين گياه است. مگس سفيد از جمله آفات گل حسن يوسف است كه از شيره گياه تغذيه مي‌كند و ماده چسبناك عسلك را توليد مي‌كند كه محل مناسبي براي رشد برخي از قارچ‌ها هستند. شته يكي ديگر از آفات گياه حسن يوسف است كه از شيره گياهي تغذيه مي‌كند كه در نتيجه برگ‌ها بخصوص برگ‌هاي نواحي جوان زردرنگ و چروكيده مي‌شوند. شته‌ها عسلك نيز توليد مي‌كنند كه درنتيجه سطح برگ‌ها چسبناك مي‌شود و محل مناسبي براي رشد برخي از انواع قارچ‌ها است. كنه‌هاي تارعنكبوتي نيز يكي از آفت‌هاي گل حسن يوسف است كه براثر فعاليت آن علاوه بر تشكيل تار در قسمت‌هاي بسيار جوان گياه و همچنين نواحي زيرين برگ‌ها، برگ‌ها بدرنگ، چروكيده و خشكيده مي‌شوند و درنهايت زردرنگ شده و مي‌ريزند.

يكي از بيماري‌هاي قارچي حسن يوسف سفيدك پودري Podery mildew است كه در ابتدا بر روي برگ‌ها لايه‌اي سفيدرنگ تشكيل مي‌شود و به‌تدريج قهوه‌اي رنگ مي‌شود و ممكن است برگ‌ها به هم بپيچند و چروكيده شوند. سفيدك دروغين Downy mildew نيز بيماري ديگر اين گياه است كه منجر به شكل‌گيري لكه‌هاي قهوه‌اي رنگ بر روي پشت و روي برگ و ريزش برگ‌ها مي‌شود. بيماري ديگر بيماري ويروسي لكه نكروزه گل حنا است كه منجر به بروز لكه‌هاي قهوه‌اي و يا زرد نامنظم بر روي برگ‌ها و كوتاهي قامت و بدشكلي گياه خواهد شد. حشره تريپس عامل اصلي شيوع اين بيماري است.

خواص گل حسن يوسف در خانه

۱-القاي حس شور و نشاط در محيط

گل حسن يوسف از گل‌هاي برگ زينتي است كه برگ‌هاي رنگي آن جذابيت فوق‌العاده‌اي در محيط ايجاد مي‌كند. رنگي بودن برگ‌هاي حسن يوسف شورونشاطي فوق‌العاده به محيط مي‌بخشد و محيط را سرشار از انرژي مي‌كند. گل حسن يوسف، با توجه به برگ‌هايي سرشار از رنگ‌دانه در رنگ‌هاي گرم و انرژي‌بخش همچون ارغواني، صورتي، قرمز، نارنجي، زرد و سبز به‌خوبي هيجان و نشاط فوق‌العاده‌اي را در محيط ايجاد مي‌كند.

۲- ايجاد طراوت و سرزندگي

گل‌هاي طبيعي سرشار از حس طراوت و سرزندگي‌اند. گل حسن يوسف با توجه به گونه‌هاي متنوعش و برگ‌هاي رنگي‌اش با قرار گرفتن در محيط منزل به‌خوبي محيط را سرشار از حس طراوت و سرزندگي مي‌كند.

۳-تصفيه هوا

تقريباً اكثر گياهان با جذب دي‌اكسيد كربن و آزاد كردن اكسيژن در فضا، هواي محيطي كه در آن قرار دارند را تصفيه مي‌كنند. همچنين با جذب گازهاي آلوده محيط و به‌جاي آن آزاد كردن اكسيژن تأثير زيادي در تميز كردن هواي اطراف خود دارند. گل حسن يوسف از اين قاعده مستثني نبوده و نقش به سزايي در تصفيه هواي محيط دارد.

۴-ايجاد حس آرامش و بهبود سلامت روان

گياهان و گل‌ها سرشار از حس آرمش‌اند. گل حسن يوسف نيز مي‌تواند به‌خوبي احساس امنيت و آرامش را به شما ببخشد. مشاهده گل‌ها و گياهان در طول روز به‌خوبي مي‌تواند حس آرامش را در افراد ايجاد كند. معمولاً محيط‌هايي كه داراي تعدادي گل و گياه هستند نسبت به محيط‌هاي خشك و بي‌جان حس آرامش و نشاط بيشتري دارند.

۵-افزايش رطوبت منزل

گل‌ها و گياهان مقداري از ميزان آب دريافتي خود را توسط تعريق از دست مي‌دهند كه موجب مي‌شود رطوبت محيط اطراف خود را افزايش دهند. گل حسن يوسف از گياهان نيازمند آبياري و رطوبت بالا است. تأمين آب و رطوبت موردنياز گل حسن يوسف موجب مي‌شود كه محيط اطراف آن رطوبت بيشتري پيدا كند.

۶- كاهش گردوغبار

سطح برگ‌هاي گل حسن يوسف حالتي كرك دار و مخملي شكل داشته كه تأثير به سزايي در جذب گردوغبار دارد و موجب مي‌شود كه آلودگي و گردوغبار محيط كاهش پيدا كند. حسن يوسف پس از جذب گردوغبار به‌واسطه برگ‌هايش اكسيژن تازه در محيط آزاد مي‌كند كه مي‌تواند محيط را پاكيزه‌تر كند.

۷- افزايش اكسيژن محيط

گل‌ها و گياهان با جذب دي‌اكسيد كربن و آزاد كردن اكسيژن نقش به سزايي در افزايش اكسيژن محيط دارند. گل حسن يوسف نيز با آزاد كردن اكسيژن بالا در محيط به‌خوبي محيط را تميزتر و سرشار از اكسيژن تازه مي‌كند. همچنين وجود اكسيژن تازه در محيط هواي محيط را سبك‌تر مي‌كند كه در زمان تنفس كاملاً حس خواهد شد. تنفس در محيط‌هايي كه داراي گل و گياه هستند بسيار راحت‌تر و عميق‌تر خواهد بود.

براي خريد بذر گل حسن يوسف و ساير بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرماييد.

همچنين از راه‌هاي زير نيز مي‌توانيد محصولات ما را ملاحظه و خريد نماييد:

۱- مراجعه به صفحه اينستاگرامي به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به كانال تلگرامي به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبايل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۸۳۳


برچسب:
امتیاز:
 
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1399/6/16 ساعت: ۲۱ توسط:zerafatcom :